Graphic Recording

Een beeldverslag laten maken op je (online) bijeenkomst

EEN VISUELE MANIER VAN VERSLAGLEGGING

Je organiseert een event, online of offline, en je denkt na over de verslaglegging. Je wilt verder gaan dan een tekstverslag; je denkt aan het inschakelen van een Graphic Recorder. Iemand die een getekend verslag maakt op jouw bijeenkomst.

Maar wat kan zo iemand voor je doen? Wat gebeurt er op de bijeenkomst en wat kan je na de bijeenkomst doen met het beeldverslag? Hoe gebruik ik het in mijn communicatie-strategie?

Het laten maken van een beeldverslag door een Graphic Recorder is een prima manier om de deelnemers aan jouw bijeenkomst meer te betrekken. Alles wat van belang is wordt uitgetekend in beelden. Nieuwe ideeën, verrassende perspectieven, kritische geluiden, de verschillen en de gevonden overeenkomsten. Belangrijke inzichten gaan niet verloren.

Deelnemers aan het event zien het beeldverslag groeien gedurende het event. In de pauzes komen ze kijken naar het resultaat en ontstaan er gesprekken naar aanleiding van de tekeningen. Er vindt verdieping plaats en mensen voelen zich gehoord. Visuele verslaglegging is heel effectief. Niet alleen inspirerender dan woorden maar het helpt de deelnemers ook bij hun denkproces. Het nodigt uit om het grote plaatje te zien.

EEN BEELDVERSLAG VAN JE BIJEENKOMST

Voor de bijeenkomst hebben we contact over het event en wat je daarmee wilt bereiken. Als je het voorhanden hebt vind ik het fijn om wat meer informatie over de onderwerpen van je te ontvangen. Maar dat is niet noodzakelijk. Wel wil ik graag het programma weten van het event.

Op de dag zelf zet ik mijn tekenbord (3 meter lang) in de ruimte en zal ik alles gaan tekenen wat ik zie en hoor en belangrijk vindt. Aan het einde van het event is het beeldverslag klaar en kun je het meenemen. Ik heb er een hoge resolutiefoto van gemaakt die je de dag na het event per e-mail ontvangt. Het beeldverslag is dan schoongemaakt en opgepoetst.

Na het event heb je dan een tastbaar verslag van de ideeën, discussies en beslissingen.

Dit kun je aan de deelnemers sturen, plaatsen op social media of gebruik op je website. Het origineel hang je op kantoor.

WAT IS HET RESULTAAT VAN HET GEBRUIK VAN VISUELE VERSLAGLEGGING?

  • Deelnemers voelen zich gehoord op het event
  • Er gaan geen inzichten verloren
  • Het stimuleert deelname aan discussie/dialoog
  • Het zorgt voor focus
  • Het helpt deelnemers bij het denkproces, inzicht krijgen en beslissingen nemen
  • Je hebt prikkelende content voor social media
  • Het beeldverslag wordt gedeeld door deelnemers op social media en met een te vermelden #hashtag is dit ook te volgen
  • Door het mailen van het beeldverslag naar de deelnemers creëer je een extra contactmoment
  • Maanden na het event kun je nog de resultaten terughalen aan de hand van het beeldverslag
  • Evalueren met een beeldverslag is leuker
  • Bij opvolgende events kun je het gemaakte beeldverslag inzetten als startpunt of als discussiestuk

JA, IK WIL OOK EEN BEELDVERSLAG VAN MIJN BIJEENKOMST

Stuur me een berichtje en ik neem contact met je op over jouw wensen en mijn mogelijkheden.

12 + 15 =

WAT KUN JE DOEN MET HET (GEDIGITALISEERDE) BEELDVERSLAG?

  • Mailen aan deelnemers
  • Gebruiken in je nieuwsbrief
  • Op je website plaatsen
  • Supersize ansichtkaart van maken en opsturen
  • Placemats van laten drukken voor het bedrijfsrestaurant
  • Prints opsturen naar al je vestigingen
  • Gebruiken als start bij de volgende bijeenkomst
  • Gebruiken als uitnodiging voor de volgende bijeenkomst
  • Op groot doek laten printen en ‘uitrollen’ bij een presentatie
  • In delen in Powerpoint gebruiken om zo je verhaal te vertellen
  • Je blog mee illustreren
  • Inzetten in je social media
  • Printen op een tafelkleed

"Wat is het toch een plezier om met jou samen te werken! Wat een mooi beeldverslag weer! Dat wilde ik je even zeggen."

Een gemeente

"Ik ben erg blij met de samenwerking en de kwaliteit van je producten (en ik was niet de enige)

Bureau voor digitale transformatie